Transzferár tanácsadás
Röviden a transzferárról
A transzferárak témája világviszonylatban néhány évtizedes múltra tekint vissza. Magyarországon a társasági adóról és osztalékadóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény rendelkezik arról, hogy a kapcsolt vállalkozási viszonylatban levőknek – ha egymással nem a szokásos piaci áron kötnek ügyletet – mely esetben, hogyan kell az adózás előtti eredményt módosítani. Magyarország 1996-ban csatlakozott az OECD-hez, és belépésével elfogadta az 1995-ben kidolgozott „Transzferár irányelvek a multinacionális vállalkozások és adóhatóságok számára” c. irányelvet. Ezen irányelv alapján került kidolgozásra a 18/2003. PM rendelet (2010-től a 22/2009 PM rendelet).
Miért van szükség a transzferár dokumentáció elkészítésére?
Mert:
-
A társasági adó alanyai közül nyilvántartási kötelezettség terheli azt a gazdasági társaságot, külföldi vállalkozót, egyesülést, szövetkezetet, amely az adóév utolsó napján nem minősül a társasági adóról és osztalékadóról szóló törvény szerinti kisvállalkozásnak.
-
Az elmúlt időszakban megnövekedett az ellenőrzések száma a kiemelt adózók mellett, a középvállalati, sőt a kkv szektorban is.
-
Az ellenőrzések során feltárt hiányosságok egyre súlyosabb következményekkel járnak, és folyamatosan nő a kiszabott bírságok mértéke.
-
A szokásos piaci árral kapcsolatos nyilvántartási kötelezettség elmulasztása nyilvántartásonként 2 millió forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.
-
2008-tól az adóhivatal nem csak a dokumentáció meglétére, hanem a benne foglalt jogügyletek alátámasztására is fókuszál. A bírság mértéke szerződésenként ésjogügyletenként elérheti a 2 millió forintot.
Mit vállalunk transzferár tanácsadás keretében?
1. Tanácsadásunk során a fenti és kapcsolódó jogszabályok, irányelvek alapján, továbbá folyamatos jogszabálykövetéssel készítjük el a teljes és egyszerűsített transzferár dokumentációt.
2.Vállaljuk:
- dokumentációk készítését, illetve kiegészítését és/vagy felülvizsgálatát,
- az általunk készített dokumentációk elkövetkezendő évekbeli frissítését partnereink számára,
- nemzetközi vállalatok közös dokumentációjának magyar jogszabályoknak megfelelő módosítását, kiegészítését,
- társasági és iparági elemzések, benchmark tanulmányok elkészítését.
3. A felmerült tranzakciók egyedi minősítése alapján döntjük el, hogy milyen adatbázisok, összehasonlító árak, elemzési módszerek szükségesek a dokumentum elkészítéséhez. (DATAX, TÁSA, AMADEUS, stb.)
4. Folyamatosan követjük és alkalmazzuk az adóhatósági transzferár ellenőrzések tapasztalatait, trendjeit munkánk során.
5. Igyekszünk ügyfeleink idejével hatékonyan gazdálkodni a szükséges vállalati adatok, információk gyűjtése, illetve konzultációk során.
2.Vállaljuk:
- dokumentációk készítését, illetve kiegészítését és/vagy felülvizsgálatát,
- az általunk készített dokumentációk elkövetkezendő évekbeli frissítését partnereink számára,
- nemzetközi vállalatok közös dokumentációjának magyar jogszabályoknak megfelelő módosítását, kiegészítését,
- társasági és iparági elemzések, benchmark tanulmányok elkészítését.
3. A felmerült tranzakciók egyedi minősítése alapján döntjük el, hogy milyen adatbázisok, összehasonlító árak, elemzési módszerek szükségesek a dokumentum elkészítéséhez. (DATAX, TÁSA, AMADEUS, stb.)
4. Folyamatosan követjük és alkalmazzuk az adóhatósági transzferár ellenőrzések tapasztalatait, trendjeit munkánk során.
5. Igyekszünk ügyfeleink idejével hatékonyan gazdálkodni a szükséges vállalati adatok, információk gyűjtése, illetve konzultációk során.
A transzferár tanácsadás folyamata
1. Személyes konzultáció, időpont egyeztetés alapján, a partner (ügyfél) telephelyén. Ennek elsődleges célja az Ön vállalkozásában felmerülő igények pontos felmérése, majd a feladat nagyságára és összetettségére vonatkozó, pontos szolgáltatási árajánlat elkészítése. (Budapest területén a konzultáció ingyenes, vidéken 20.000 Ft kiszállási díj ellenében, amelytől a szolgáltatás megrendelése esetén eltekintünk)
2. Árajánlat elkészítése, elfogadása, vállalkozói szerződés, titoktartási nyilatkozat aláírása
3. A dokumentáció elkészítése
3.1. Adatgyűjtés:
- Az ügyfél és kapcsolt vállalkozásainak cég és mérleg adatai, tevékenységei, stb.
- A vállalat csoport piaci jellemzése
- Szerződések átvilágítása, ügyletek feltérképezése, stb.
- A költség struktúra, nyújtott, igénybevett szolgáltatások elemzése
- Rendelkezésre álló összehasonlító árak, adatok gyűjtése
3.2. Dokumentum elkészítése
- Jogszabályi háttér összeállítása
- Szükséges elemzési módszerek kiválasztása
- Szükséges összehasonlító adatbázisok alkalmazása
- A jogügyletek kidolgozása a rendelkezésre álló adatok és alkalmazható módszerek alapján.
- A szokásos piaci ár, ártartomány vagy haszonkulcs meghatározása
- A jogügylet alátámasztása, konklúzió levonása
-
A dokumentáció tanácsadói belső kontrollja
-
A dokumentáció átadása, az ügyfél kontrollja
-
Végleges dokumentáció átadása
Kérdése merült fel, vagy további információkat szeretne megtudni szolgáltatásainkról? Lépjen kapcsolatba velünk! Elérhetőségeinket a kapcsolat menüpont alatt találja.